2012. Október 25.
A
jövő kezdete
Amikor elkezdtük nézni
a filmet azt gondoltam, milyen egyszerű feladatot kaptunk, egy
filmet bárki végig tud elemezni. De ahogy haladtunk és ahogy
óráról órára néztük, a kibontakozó cselekményszálak és
szereplők által megfogalmazott események, számos problémakört
vetettek fel, és már abban sem vagyok, biztos hogyan induljak neki
az esszémnek.
Hogy „problémák”
közül mik voltak a jelentősebbek? Nyilván mindenkinek más.
Számomra azonban talán az erkölcsi kérdések a legérdekesebbek,
mint például előítéletek, erőszak, hazugság, becsület,
megbocsátás stb. Ezeket mind szeretném kifejteni, de azt hiszem,
hogy az esszémet azzal kezdeném amivel a film is indít:
Hogyan/ Mivel lehet jobbá
tenni a világot?
Őszintén szólva, ha
nekem adnák ezt a feladatot vagy inkább ha nekem tennék fel ezt
a kérdést, nem vagyok benne biztos, hogy meg tudnám válaszolni.
Sokkal inkább tudnék egy kifordított választ adni, mint például,
hogy mivel nem lehet. Amiben biztos vagyok, hogy nem háborúval
vagy egyéb modern ötlettel, amik közül a történelem során
semmi sem vált be.
Olyan ez , mint amikor a
környezetvédők neki állnak amellett érvelni , hogy mi emberek
elpusztítjuk a földet, holott a Föld nem fog elpusztulni. Az
lehet, hogy elsivatagosodik és kihal róla minden élőlény, köztük
az ember is, de fizikai értelemben a Föld még mindig meg lesz, még
mindig a Nap körül fog keringeni.
Persze ez csak egy példa
arra, hogy, a társadalom sosem lesz tökéletes, mindig lesz olyan
valaki, aki uralkodni akar a másikon, aki jobb akar lenni valakinél.
Nem hiszek az
utópisztikus elméletekben, hogy minden ember jó, ugyanakkor az
eredendő bűnben sem igazán. Leginkább azt a mondást vallom
magaménak, hogy minden ember a maga szerencséjének a kovácsa.
Van, akinek nehezebb, hiszen nem születünk mind anyagi jó létbe,
magas társadalmi körbe. De hány olyan történetet lehet mondani,
hány olyan híres ember van, aki a senkiből lett valaki, aki a
semmiből hozott létre valamit?
A baj inkább ott van,
hogy kinek milyen a jelleme. Ki hogyan küzd meg a mindennapi
problémákkal. Ahogy a filmben láthattuk, a kisfiú szülei
alkoholisták voltak. Lehet, hogy az egyik rángatta magával a
másikat, de alapvetően mindketten gyenge jelleműek voltak. Bár
így visszagondolva a nő talán levetkőzte ezt a végére. Nem
tudom ez a miatt volt-e vajon, hogy megtalálta azt a személyt,
akiért a nők beképzelik maguknak azt a szöveget hogy „érte
megéri élni és jobbnak lenni” vagy azért mert a fia, az
életének legfontosabb személye hitt benne. Mindenesetre ez a
momentum igazolt engem, miszerint ez is csak elhatározás kérdése.
Ki mihez kezd, ha úgy látja az élete
romokba hever? A filmben erre számos példa volt, és nem éppen jó
értelemben. Láttunk olyat, aki elitta mindenét, valakit, aki
öngyilkos akart lenni, valakit, aki magába zárkózottan és
bizalmatlanul élt, valakit, aki az utcára került és sorolhatnám
még.
Mint már említettem számos kérdés
fogalmazódott meg bennem. Köztük az egyik legérdekesebb az, hogy
mi a jelentősége az anya és fia közötti kapcsolatnak?
Az anya iszákos volt, az
apa és a nagyi szintén. A kisfiú mégis rendes. Van, aki ezt
viszi tovább a saját családjában. Összetalálkozik egy másik
sérülttel és az ő családja is sérült lesz. De van olyan, aki a
saját életéből okulva, a családjában látottak után jobb ember
lesz, mert meg akarja mutatni, be akarja bizonyítani magának, hogy
ő nem olyan, mint a szülei. Aazt hiszem a kisrác is ilyen. Talán
ezért is ragaszkodott annyira az” add tovább” mozgalmához.
Az anya egy érdekes
karakter volt, próbált gondoskodni a fiáról, jó anya akart
lenni, de valahogy mindig elszúrta. Hiába tűntette el a kisfiú az
alkoholos üvegeket valahol mindig volt egy kis eldugott szesz. A fia
hiába kérte, nem igazán sikerült túljutnia az
alkoholproblémáján, egészen addig, amíg nem szembesült a
ténnyel, hogy így a saját fiát is elveszíti, bár a hajléktalan
férfi is élénk példa lehetett a számára.
A nő előítéletes
volt, legalább is a hajléktalannal szemben. Míg a fia csak azt
nézte, hogy jót tegyen valakivel, hogy adjon egy második esélyt
addig, a nő elvakultan hitt a benne kialakult sztereotípiákban,
holott semmivel sem volt különb.
Amint erre rájött,
elfogadta és bevallotta magának alkoholista voltát és hogy
igenis problémákkal küzd, érezhető változások következtek be.
Mit is jelent ez? Szerintem azt, hogy amíg nem jött erre rá, nem
érzett késztetést magában arra, hogy változzon, hogy
megpróbáljon megjavulni, meggyógyulni. Nem jött rá arra, hogy
igenis segítségre van szüksége, de amint bevallotta mindezt
magának, tudta, hogy nem csak magáért kell leszoknia, hanem a
fiáért is.
Rájött, hogy van egy
fia is, aki kezdi feladni a bele vetett hitét, aki nem éppen a
legjobb szülői példát látta. Egy idő után arra is ráébredt,
hogy amíg szemellenzővel járt, szépen lassan kezdte elveszíteni
a gyermekét és annak a megbecsülését. Aztán amint elkezdett
egy kis erőfeszítést mutatni, a fia is nagyobb bizalommal fordult
az irányába.
Egy másik érdekes rész
ebben az, amikor megjelenik az apa. Először azt hittem, hogy a nő
csak hitegeti magát, nem értettem, hogy lehet ilyen bolond amiért
hisz neki. Ugyan már, még a szeme se áll jól, de aztán
rájöttem. A nő kapott egy második esélyt, a fia megbocsátott
neki és Ő ugyanezt akarta tenni. Párhuzamot húzott önmaga és a
kisfiú apja között, azt gondolván, hogy ha benne nem hittek
volna, neki sem sikerült volna leszoknia. Így aztán harcolva a
józan ésszel beleesik abba a hibába, hogy elhiszi a férfi
hitegetését, holott szerintem a férfi egy percig sem gondolja
komolyan a „legyünk megint egy család szöveget”. Legbelül
talán a nő is érzi, mégis szerintem csalódott volt, hogy a
férfinek nem sikerült.
Az anyjánál már nem
követi el ezt a hibát, ha lehet annak mondani. Szépen lassan ad
neki egy újabb lehetőséget, de már nem akkora lelkesedéssel és
buzgó hittel, mint a fia apjánál. Nyilván hatással volt rá az,
hogy az asszony betartotta az ígéretét, sosem volt részeg az
unokája látogatásakor és normális nagymamaként viselkedett, de
nem tudott túllépni a korábbi kudarcán.
Ami azonban én nem tudok
túllépni, az a film vége. Nagyon megrendültem, amikor a kisfiút
leszúrták és nem csak azért, mert váratlan szál volt. A
hírekben rengetegszer hallani késelős gyilkosságról, ami pénzről
szól, még ha csak forintokról is. Na, de egy általános
iskolában…
Talán a rendező így
akta lezárni azt a folyamatos happy endet és vidámságot, ami a
film végére érezhető volt, számomra azonban nagy arculcsapás
volt. Egészen a kisfiú haláláig egy hatalmas motivációs filmnek
éreztem a történetet, de ennél a cselekménynél úgymond
visszarepültem a valóságba és rá kellet jönnöm, hogy
utópisztikus világ tényleg nincs. Ezt persze már kifejtettem, de
azért megdöbbentő jelent volt.
Azt éreztem, mintha a
forgatókönyvíró sem hinne ebben a tökéletes társadalomban,
ebben a csodálatos világban. Igen, a mozgalom elindul, kinőtte
magát, de nem törölte el azokat az ellentéteket, amik a világban
mindig is voltak.
Még mindig az erősebb
uralkodott a gyengébbiken. A késelős srác megverte, majd leszúrta
a gyengébbiket 12-13 évesen. Ezek után elég nehéz hinni egy
fantáziavilágba, minekután visszarángatnak a kegyetlen valóságba.
Így utólag azt mondanám
tetszett a film, még akkor is, ha szembesülnöm kellet a kegyetlen
valósággal, de azért sosem lesz a kedvenceim között.
Mimi Leder - A jövő kezdete (Pay It Forward)
Mimi Leder - A jövő kezdete (Pay It Forward)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése