2013. május 26., vasárnap

Érettségi - Munkanapló



MUNKANAPLÓ

Munkálataimat hosszú tervezgetések után kezdtem csak el, ugyanis néhány negyvenes években játszódó fim megnézése után elhatároztam, én is korhűen fogom megforgatni a filmjelenetemet. Ez ugyan sok nehézséget okozott, hiszen problémákba ütköztem a megfelelő kellékek beszerzésében, ám mégis elégedett vagyok a végeredménnyel.
Első forgatási nap:
Az első lépés a kiválasztott helyszín berendezése volt, az asztalon lévő szépítkező szereket megpróbáltuk hanyag eleganciával elhelyezni azt a hatást keltve, mintha csak a készülődés során lettek volna otthagyva.
Ezek után, a női szereplőmet öltöztettem fel. Bár végül a jelenetemben nem látszik, nemcsak a felső volt a kornak megfelelő, hanem a szoknya is. Igyekeztünk a készülődéshez korhű, ruhát, fésűt, parfümöt és cipőt használni.
A felvetélek elkészítése nem volt túl egyszerű, a fény-árnyékhatás keltés nagyon hosszan tartó beállításokat követelt, mert bár volt hozzá megfelelő reflektorunk, a fény fókuszpontja, nem volt mindegy hová esik. Egyfelől azt akartuk, hogy a tárgyak jól látszódjanak, másfelől pedig a levélen is ki kellett rajzolódnia a szövegnek. Mindezek mellett Petra sokszor túl nagy lendülettel dobta az asztalra a levelet és az mindannyiszor leesett vagy csak félig látszódott.
A szépítkezés viszonylag hamar megvolt, ám itt is át kellett gondolni mindegy egyes lépést. A rúzsozásnál azt akartam, hogy a tükörkép is látszódjon, ám a szempilla spirálozásnál és göndörítésnél ez a fajta beállítás ismétlése nem tűnt túl egyedinek, így azt az arctól tíz centire vettük fel, mintha csak a néző a tükör másik oldalán lenne.
A parfümözés sem volt egyszerű, ám ezt mindenképpen bele akartam tenni, hiszen szinte minden film noir-ban van valami párás-füstös jelenet. A kifújt pára megvilágításával azonban gondban voltunk, rengeteget próbálkoztunk mire a fény a megfelelő pontra esett. A gyertya elfújása ezzel szemben, már elsőre gyönyörű lett. A fésülködésnél is könnyű dolgom volt, már a második felvételnél tökéletesen esett a fény és a mozdulatot is megfelelőnek találtam.
Ami még sokszori újrapróbálást igényelt, az a cipőbe belelépő jelenet volt. A reflektort ugyanis a földre helyeztem, így egy vékony V alakot képezve, mintha csak egy félig nyitott ajtón szűrődne be a fény. Ez Petrának elég kellemetlen volt, hiszen fölülről nem lehetett ennyire élesen kivenni a fény középpontjában húzódó vékony sávot.
Második forgatási nap:
Az utcai beállítások nem sok sikerélményt nyújtottak. Mikor megérkeztünk a már korábban kigondolt helyszínre, rögtön akadályba ütköztem, mert a sikátor hiába felelt meg a klausztrofób helyszín követelményének, a háttérben nagyon hangosan hallatszottak a főút zajai és a közelben lévő HÉV hangja.
 Legalább negyedóra keresésbe is bele tellett mire kilyukadtunk egy tömbháznál, ami szűk betonjárdával volt körülvéve.  Mérlegelve a lehetőségeimet, e mellett a helyszín mellett döntöttem, hiszen a vágással és a közeli felvételekkel, be tudtam határolni a környezetet.
Következő megoldásra váró problémám az volt, hogy Petra cipőkopogása tökéletesen hallatszódott, Dávid elegáns férficipőjéből viszonyt semmilyen hangot nem tudtunk kicsikarni, ráadásul hiába világítottuk meg, az árnyékba is beleolvadt, tekintve, hogy minden ruhadarabja fekete volt, tükrözve ezzel negatív szereplő mivoltát. Ezt úgy tudtam megoldani, hogy a cipőt lecseréltem egy olyan darabra aminek fehér volt a talpa és aminek a cipőfűzőlyuka is fehérrel volt körülvéve, így miután kihúztam belőle a cipőfűzőt, kicsit úgy tűnt, mintha swingcipő lenne. A kopogás ugyan továbbra is hiányzott, ezért egy esernyőt adtam a kezében, aminek ütemes koppanása indokolta a nő figyelmének a felkeltését. Ám Dávid a fekete kabátjában továbbra is beolvadt a környezetébe, így egy bő fehér pulcsit kellet ráadni, ami egy kissé visszaverte a reflektor fényét. Számomra azt hiszem ez az egyik olyan momentum, ami negatívumként tűnik fel, hiszen ez az egy ruhadarab töri meg a kor divatjának egységes visszatükröződését.
A falra vetülő árnyékok megint reflektor beállításokat igényeltek, ám ezt könnyen meg tudtuk oldani. Egyedül az okozott nehézséget, hogy kamerával a kezemben kövessem őket, kézremegés nélkül.
A gyilkosság túl nagy falatnak tűnt, így a néző következtetésére és a saját munkám sikerére voltam hagyatva, de úgy gondolom érthető lett, főleg mivel Dávidnak nagyszerűen sikerült eljátszania azt, hogy valóban rosszban sántikál.Ezután már csak egy rövid jelenet kellett a vérveszteségtől elájult nőről, majd egy közeli felvétel a csordogáló vérről. A művért ketchupból, rumaromából és temperából kevertem, bőven felhígítva vízzel, hogy igazán folyékony legyen.
Vágás:
A vágáshoz az AVS Video Editor programot alkalmaztam, ami azért is volt nehéz, mert még soha nem dolgoztam vele. A munkám során az volt nagy hiba, hogy elfelejtettem felvenni a holdat, így egy képet vetítettem be az első beállításnak és egy Old Movie effekttel láttam el, amitől úgy tűnik, mintha az is mozogna. A fashback egy Flash Light effekt segítségével lett feltűnőbb, valamint a sminkelés apróbb jelenete között Flash Dark van, amitől sokkal élvezhetőbbek és szebbek a vágások
Összességében úgy gondolom, jó munkát végeztem a lehetőségeimhez mérten és a gyakorlatom hiányának fényében. Ami már biztos, ezen túl másként nézek majd a TV-ben látott filmekre....



MOZGÓKÉP KULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET
ÉRETTSÉGI-VIZSGAMUNKA
Készítette:
Rabatin Olívia
11. B
Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnázium
Bp. 2013.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése